BRRRRRRR…..KOUD DOUCHEN, IS ZOOOOO GOED VOOR JE!

BRRRRRRR…..KOUD DOUCHEN, IS ZOOOOO GOED VOOR JE!

Brrrrrr…..koud douchen, is zoooooo goed voor je!

Ik vertel je graag waarom. En ook hoe ik het doe.

Lees je mee?

Het voelt zo tegen natuurlijk, om onder een koude douche te gaan staan, terwijl warm water veel lekkerder voelt. Veel meer ontspannen ook. En toch, is een koude douche echt heel goed voor je.

En weet je waarom?

Het zorgt ervoor dat je meteen alert bent, en dat zit zo.

Als je een koude douche neemt, spannen jouw spieren zich aan. Dat zorgt er voor dat je bloedvaten vernauwen, waardoor je hart sneller pompt en er meer bloed richting je spieren gaat. Zo brengt het bloed verschillende stoffen naar de juiste plaatsen in het lichaam. Denk aan zuurstof, vitamines, mineralen, glucose en vetzuren. Tegelijkertijd worden afvalstoffen afgevoerd.

Het zorgt voor een sterker immuunsysteem

Uit ander onderzoek blijkt dat mensen die dagelijks koud douchen 29% minder vaak ziek worden. Of in ieder geval: ze meldden zich minder vaak ziek op het werk of op school. Aan het onderzoek deden ruim 3000 mensen mee. Na hun warme douche, namen de deelnemers een koude douche voor 30 tot 90 seconden

Het zorgt voor een beter humeur & helpt tegen spanningen/stress

Een ijskoude douche geeft een boost van adrenaline en endorfine. Deze hormonen geven een oppeppend gevoel. Waardoor het je dus echt een goed gevoel geeft. Let op, dit gevoel ontstaat NA de koude douche. 😉

En hoe ik het doe…

Koud douchen doe je het beste in de ochtend, vooral omdat je er dus lekker veel energie door krijgt.

  • Ik douche eerst warm
  • En dan richt ik de douche op mijn borst
  • Adem diep in richting mijn buik
  • Houd mijn adem vast
  • Zet de douche ijskoud
  • Adem dan langzaam uit
  • Draai me om, maar sla mijn gezicht en hoofd altijd over
  • En houdt mijn adem onder controle, adem de roos adem. In door je neus en langzaam en beheerst uit door je mond.

Dat laatste is heel belangrijk, omdat je lichaam gevoelsmatig snel wilt ademen, omdat je hersenen koude registreren. Blijf dus rustig en diep ademen. Begin met bijvoorbeeld 10 seconden. Doe dit een week, en doe er dan steeds de helft bij.

Succes!

Geniet vooral van de kick ERNA! Echt waar, probeer het maar eens.

En ja…..ik was een beetje aan het ‘doorslaan’ op de foto in de sneeuw vorig jaar. Maar goed, door het dagelijks koud douchen, kan je lijf dit soort koude, ook veel beter handelen.

Liefs van Samenta ♥

Comments are closed.