DE MANIER WAAROP JIJ ADEMT, HEEFT INVLOED OP HOE JIJ JE VOELT

DE MANIER WAAROP JIJ ADEMT, HEEFT INVLOED OP HOE JIJ JE VOELT

Ademen …..

Ademen is iets waar we mee beginnen als we geboren worden, en daarna, doe je dit gemiddeld zo’n 16.000 keer per dag!!

Een gezonde ademhaling is belangrijk, en ik denk, dat veel mensen zich daar niet voldoende bewust van zijn.

Hoe adem jij eigenlijk op dit moment? Rustig en diep, richting je buik, doordat je je ontspannen en rustig voelt?
Of misschien is jouw ademhaling oppervlakkig of juist hoog, omdat je druk en gespannen bent?

De manier waarop jij ademt, heeft invloed op hoe jij voelt, op van allerlei processen die plaatsvinden in jouw lichaam. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jouw spijsvertering. Het heeft ook invloed op het ritme van jouw hart, je bloeddruk, en hoe je slaapt ’s nachts.

Als je zou tellen hoe vaak je ademt per minuut, zou een gezonde ademfrequentie betekenen, dat je ongeveer 12 tot 15 keer per minuut ademt, en zo’n 6 tot 8 keer per minuut als je slaapt.

Wist je dat je met ademen ook afvalstoffen kwijt raakt?

Maar liefst 70 % van de afvoer van afvalstoffen uit jouw lichaam, gebeurt via de adem. 20 % Via zweet, 7 % via urine, 3 % via ontlasting.

Als je weet dat jouw ademhaling vaak hoog is, niet volledig of gewoon gestrest is, helpt yoga en ook adem oefeningen je heel goed.

Ik ben opgeleid om hatha yoga lessen te kunnen geven. Bij hatha yoga doe je elke yoga asana (houding) op het ritme van je ademhaling.

Een voorbeeld van een yoga oefening:

Je strekt bijvoorbeeld je rechter arm omhoog langs je hoofd, als je inademt, waardoor je ruimte maakt voor je longen, je ribbenkast, om uit te zetten. Je ademt vervolgens uit, en tegelijkertijd, beweeg je je rechter uitgestrekte arm en je bovenlichaam naar links.

Deze oefening zorgt voor een fijne stretch aan de zijkant van je bovenlichaam, en geeft ruimte aan je flanken/longen/ribbenkast, waardoor je dieper kunt ademen.

Het is heel belangrijk (tenminste dat vind ik ..) dat adem oefeningen, op de juiste manier uitgevoerd worden. Als je ze niet goed doet, kunnen ze namelijk een tegengesteld effect op jouw lichaam hebben.

Er worden in de yoga heel veel adem oefeningen gebruikt, deze worden ook wel ‘pranayama’ genoemd.
Een veilige en super simpele oefening, maar wel met een groot effect, is de roos ademhaling.

Deze adem oefening kun je echt altijd en overal doen.

Je ademt rustig en wat dieper in door je neus, en vervolgens langzaam en volledig uit door je mond.
Het is belangrijk, dat je niet forceert, niet je best gaat doen, om je adem langer te laten duren, dan dat jouw lichaam aangeeft prettig te vinden.
Rustig in door je neus, en ook weer rustig uit, maar door je mond. Zonder kracht. Herhaal dit zo lang als fijn voelt.

Het effect van deze oefening is vooral een ontspannen hoofd, het denken wordt rustiger, je hartslag daalt en je gezicht, vooral je mond, ontspant. De spierspanning in je kaken, die er vaak is als je je gespannen voelt (kiezen klemmen) verdwijnt, waardoor je als vanzelf dieper, meer richting je buik kunt ademen. De kaakspier staat namelijk in verbinding met je onderbuik. En als je spanning creëert in je buik, is er daardoor minder ruimte voor je ademhaling.

In alle yoga lessen, bij Sen Yoga, is er veel aandacht voor een goede ademhaling. Als je belangstelling hebt, om het eens te proberen.
Je bent altijd welkom!

Comments are closed.